Masennus ja ahdistus



Olen perehtynyt paljon mielenterveysasioihin mm. työni kautta. Toimin tällä hetkellä työterveyslääkärinä ja mt-asiat ovat todella mielenkiintoisia. Koen, että pystyn auttamaan masennuksesta kärsiviä potilaita paljon. Olen itse saanut elämässä paljon apua moneen ongelmaan, joten haluan antaa itsekin jotain takaisin ja auttaa muita.

Minun oli tarkoitus alkaa lastenlääkäriksi, mutta alalla on aika kova päivystysvastuu enkä ole mikään älyttömän hyvä nukkuja, joten en voinut riskeerata yöuniani ja terveyttäni päivystyämisen takia. Unettomuuden on mm. osoitettu olevan riski Alzheimerin taudille (dementia). Ala olisi ollut minulle todella hyvä muutoin, koska en kokenut sairaiden lasten hoitoa mitenkään liian raskaaksi. Mutta tällä hetkellä ala olisi todennäköisesti liian rankka, koska olen kahden pienen lapsen äiti ja haluan antaa lapsilleni mahdollisimman paljon aikaani. Ainahan spesialiteettia voi vaihtaa, mutta olen nykyisin tyytyväinen työterveyshuoltoon. Se on kuntouttavaa ja ennaltaehkäisevää työtä, joka on mielestäni yksi tärkeimpiä asioita lääketieteessä.

Olen koonnut Youtubeen jo muutamia terveysaiheisia videoita ja lisää on vielä tulossa. Pääpaino on kuitenkin leivontakanavallan, mutta päivitän kahta muutakin kanavaa aina kun vain kerkeän. Ruokavalioasioita löytyy vielä toistaiseksi enemmän leivontabloginipuolelta. Sieltä löytyy myös Terveys kategoria, josta löytyy reseptejä kevyempiin ja terveellisimpiin herkkuihin. Kannattaa myös vilkaista sokeritietopakettini ja rasvatietopakettiini.

Tässä ajatuksia ja tietoa mm. masennuksesta, uupumisesta ja ahdistuksesta.




Minulle suuria voimavaroja on perhe, ystävät, terveellinen ruokavalio, liikunta, leipominen, oma aika silloin tällöin, hyvät yöunet ym. Liikuntaa ei saa olla liikaa, sillä sekin on yksi keino saada itsensä uupumaan. Itselle on oltava armollinen ja kannattaa muistaa, että aina ei tarvi jaksaa. Tällöin on parempi pyytää apua. 💖

Kommentit

Suositut tekstit